مرحله ی دوم تفکر استقرایی : تفسیر مطالب

یادگیری موثر ومطلو مزمانی اتفاق می افتاد که فراگیران بتوانند در خصوص مسئله موضوع مورد نظر ، اظهار عقیده کنندوبه تفسیر و تحلیل آن بپردازند، البته این توانایی مهم نیاز به شناخت دقیق و عمیق مسائل بستگی دارد و در مراحل متفاوت الگوی استقرایی ، دارا بودن این تسلط مهارت بسیار ضروری محسوب می گردد. 

مرحله دوم ،  تفکر استقرایی یا همان تفسیر مطالب دارای گامهای مهمی است که عبارتند از : 

گام اول :  تشخیص و تعیین جنبه های شاخص

فعالیت معلم ،

 _ کمک به دانش آموزان برای درک مفهوم اجزاوتوصیف دقیق آن ها 

فعالیت های دانش آموزان : 

 _ تعیین خواص و ویژگی های مشترک و شاخص

 _ ارائه‌ی تعریف و توصیفی از اجزای هرگروه 

 

گام دوم : کشف روابط و استنتاج

فعالیت های معلم :  

_ کمک به دانش آموزان برای بررسی روابط علت ومعلولیبین اجزا و طبقات

 _کمک به دانش آموزان برای تحلیل جایگاه عناوین

 _تدوین یک جدول دو بعدی

 

فعالیت های دانش آموزان : 

 _ بررسی روابط علت ومعلولی و نتیجه گیری 

_ تحلیل ویژگی ها وارتباط طبقات 

 

گام سوم : استنباط 

فعالیت های معلم : 

طرح سوال های مناسب که پاسخ گویی به آن ها بیانگر عمق یادگیری و درک  دانش آموزان از مسئله است .

فعالیت های دانش آموزان

درک عمیق موضوع 

_ ارائه ی دلایل و دفاعیات به طور گسترده از طبقه بندی خود

 

توجه داشته باشید که ، با پایان گرفتن این مرحله ، می توان گفت مفهوم مورد نظر آموخته شده . 

دانش آموزان به مرحله ی تسلط بر موضوع  رسیده اند . آموزش در این جا متوقف می شود ، ولی در صورت انتظارات بیشتر آموزشی و رسیدن به مراحل بعدی ، به موضوع و ابعاد متفاوت در صورت لزوم اهداف درس ادامه می یابد.       

 با تشکر از حسن سلیقه و توجه شما در ارائه ی تدریس موفق و مطلوب

به فرزندان این آب و خاک برای داشتن فردایی بهتر  (سیما شمال نصب)

 

 

آموزان ,دانش ,مرحله ,روابط ,تحلیل ,استقرایی ,دانش آموزان ,آموزان برای ,بررسی روابط ,تفکر استقرایی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

نوحه اردبیل تخفیف دانلود فایل های کمیاب میکارا asd مقالات طراحی آرم و نشانه سواد آموزی وپرسش مهر در سال جهش تولید تولید فايل دانلود